پرسشنامه خود ناتوان ‌سازی (SHS)

پرسشنامه خود ناتوان ‌سازی (SHS)

از دیدگاه برگلاس و جونز خودناتوان­‌سازی به معنای ایجاد یا ادعای وجود مانع برای عملکرد موفقیت­‌آمیز است، که در صورت شکست، موانع موجود علت شکست تلقی شوند و فرد سرزنش نگردد. افرادی که قبل از امتحان تمرین کافی انجام نمی­‌دهند یا ادعا می­کنند که دچار یک مشکل ناتوان کننده شده‌­اند یا روحیه خوبی ندارند از جمله مثال­های خودناتوان‌­سازی هستند. خودناتوان­‌سازی در ظاهر شباهت به نظریه اسناد علی دارد. نظریه اسناد علّی هایدر که در  سال­ های ۱۹۵۸-۱۹۴۴ مطرح گرید به شرایطی مربوط است که در آن فرد مسئول پیامدهای رفتاری خودشناخته می­شود. بر اساس این نظریه، اسنادها تحت تاثیر خواسته­‌ها و نیازهای فرد قرار دارند و به منظور حفظ و افزایش عزت نفس، سوگیری­‌های اسنادی صورت می­گیرد. بر این اساس موفقیت­‌ها به توانایی­‌ها و شکست­‌ها به عوامل و شرایط بیرونی نسبت داده می­‌شود. هرچند خودناتوان­‌سازی رابطه نزدیکی با اسنادها دارد اما تفاوت مهمی نیز با آنها دارد. خودناتوان‌­سازی راهبردی حفاظت کننده است که قبل از انجام اعمال و فعالیت­ها رخ می­دهد. خودناتوان­‌سازی زمینه لازم برای اسناد را فراهم می­‌کند اما خودش اسناد تلقی نمی­‌شود. به عنوان مثال وقتی شخصی اظهار می­کند که به دلیل خستگی نتوانسته است در کار خود موفق باشد از اسناد استفاده می­کند، در حالیکه وقتی فرد شب قبل از امتحان دیر می­‌خوابد و دیر خوابیدن شب قبل را به عنوان عذری برای کاری که در آن موفق نخواهد شد به کار می­‌برد، از راهبردهای خود ناتوان­‌سازی استفاده کرده است. با وب سایت دانلود پرسشنامه ایران تحقیق همراه باشید.

معرفی پرسشنامه خود ناتوان ‌سازی (SHS)

پرسشنامه خود ناتوان ‌سازی (SHS) در سال ۱۹۸۲ توسط جونز و رودوالت ساخته شد. مقیاس اصلی خودناتوان‌سازی شامل ۲۵ ماده است که گرایش افراد به استفاده از راهبردهایی مانند عدم تلاش، تمارض، اهمال‌کاری، آشفتگی هیجانی و نگرانی در مورد پیشرفت را ارزیابی می‌کند. حیدری و همکاران در بررسی ویژگیهای روانسنجی این پرسشنامه سه عامل را برای آن تعیین نمودند که عبارت بود از خلق منفی، تلاش و عذرتراشی. همچنین از ۲۵ سوال اصلی نیز در نهایت دو سوال حذف و ۲۳ سوال مورد تایید قرار گرفت.

نمره‌گذاری پرسشنامه خود ناتوان ‌سازی (SHS)

همکاران ما در بخش روانشناسی موسسه ایران تحقیق اقدام به آماده‌سازی نمره‌گذاری کامل پرسشنامه خود ناتوان ‌سازی (SHS) کرده‌اند. در فایل ارائه شده علاوه بر نمره‌گذاری هر عبارت، در نهایت سه زیر مقیاس نیز قابل محاسبه است.

خرید و دانلود پرسشنامه خود ناتوان ‌سازی (SHS)

شما می‌توانید با خرید و دانلود پرسشنامه خود ناتوان ‌سازی (SHS) از مزایای این خرید استفاده نمایید که عبارتند از:

۱- ارائه به صورت پکیج کامل برای اولین بار در ایران

۲- فایل pdf پرسشنامه بدون آرم یا لوگو و آماده استفاده

۳- نمره گذاری کامل پرسشنامه خود ناتوان ‌سازی (SHS)

۴- روایی و پایایی ایرانی و خارجی با ده‌ها رفرنس معتبر

۵- پایه‌های نظری خودناتوان سازی

۶- پاسخگویی سریع به سوالات

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *