دانش ضمنی؛ بررسی دستورالعمل های پژوهشی ممکن

Tacit knowledge: review and possible research directions

تاریخ: ۲۰۱۲

پایگاه: امرالد

لینک دانلود اصل مقاله

OK

نام مجله: Journal of Knowledge Management

قیمت: ۲۰۰,۰۰۰ ریال

تعداد صفحات انگلیسی: ۱۷

تعداد صفحات فارسی: ۱۵

کد: ۱۰۰۸۳

چکیده فارسی

هدف: اغلب، تعریف دانش ضمنی به دلیل ویژگی‌هایش که غیرقابل بیان است، مشکل است. ادبیات بر تأثیر دانش ضمنی روی موضوعات خاص مدیریت دانش مانند یادگیری سازمانی، سرمایه فکری، استراتژی مدیریت دانش و …. تأکید دارد. اما در این بین شکاف‌های تحقیقاتی وجود دارد. هدف این مقاله فراهم آوردن جهتی برای تحقیقات آینده در این حوزه از مباحث می‌باشد. طراحی/ روش‌شناسی/ رویکرد: بررسی ادبیات موجود این نکته را برجسته می‌نماید که شکاف‌هایی در ادبیات نقش دانش ضمنی وجود دارد که این موضوع در پژوهش زیر با سوالاتی برای تحقیقات آینده دنبال می‌شود. یافته‌ها: با توجه به غنای دانش ضمنی، مولفان بر این باورند که سوالات پیشنهادی راهی را برای صاحبنظران برای بررسی و توسعه درک وسیعتر از نقش به کارگیری دانش ضمنی در موضوعات خاص مدیریت دانش ارائه می‌دهد. محدودیت‌های تحقیق/ اشارات: مولفان، این موضوع را که محدودیت‌هایی برای این مقاله وجود داشته، تأیید می‌نمایند. از جمله تمرکز بر بررسی دانش ضمنی و نپرداختن به شکل‌های دیگر دانش؛ این مطالعه نقش دانش ضمنی وکاربردش در حوزه‌های مرتبط با مدیریت دانش را نشان می‌دهد و سرانجام اینکه این مطالعه فقط جهت‌هایی را برای تحقیقات آینده به جای ارائه نتایج مطالعه پیشنهاد می‌کند که این دور از جامع بودن است. اصالت/ ارزش: این مقاله به بررسی ادبیات موجود در رابطه با اینکه دانش ضمنی چگونه درک شده است، می‌پردازد وکاربرد آن را در حوزه‌های مدیریت دانش بررسی می‌کند. بررسی ادبیات موجود شکاف‌هایی را در رابطه با نقش دانش ضمنی آشکار می‌سازد.

چکیده انگلیسی

    Purpose: Tacit knowledge is often difficult to define, given its inexpressible characteristics. Literature review highlights the impact of tacit knowledge on certain knowledge management topics and these include organizational learning, intellectual capital, knowledge management strategy and so forth, but some research gaps remain. The paper aims to propose directions for future research in this domain of discourse. Design/ methodology/ approach: A review of existing studies highlights some gaps in the literature on the role of tacit knowledge, which is followed by questions for future research. Findings: Given the richness of tacit knowledge discourse, the authors believe that the proposed questions offer avenues for scholars to explore and develop greater understanding of the role of tacit know‐how in certain knowledge management topics. Research limitations/ implications: The authors acknowledge that there are certain limitations to this paper, namely, focusing on the review of tacit knowledge and not on other forms of knowledge. The review presents the role of tacit knowledge and its use in the context of knowledge management related topics. Finally this study proposes only future research directions that are far from being exhaustive, rather than presenting field study results. Originality/ value: This paper reviews the existing literature on how tacit knowledge is perceived and used in certain knowledge management areas. Reviewing the current literature uncovers a number of gaps regarding the role of tacit knowledge

مشخصات استنادی

Venkitachalam, K., & Busch, P. (2012). Tacit knowledge: review and possible research directions. Journal of Knowledge Management, 16(2), 357-372

دانلود اصل مقاله

10002iconویژگی‌های مقاله دانش ضمنی؛ بررسی دستورالعمل های پژوهشی ممکن

مقاله “دانش ضمنی؛ بررسی دستورالعمل های پژوهشی ممکن” در سال ۲۰۱۲ در مجله Journal of Knowledge Management چاپ شده و در پایگاه اطلاعاتی امرالد نمایه شده است. این مقاله تعریف دانش ضمنی و بررسی و توسعه درک وسیعتر از نقش به کارگیری دانش ضمنی در موضوعات خاص مدیریت دانش را مورد بررسی قرار داده است. همچنین براساس اطلاعات پایگاه اطلاعاتی گوگل اسکولار این مقاله ۳۶ بار مورد استناد قرار گرفته است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>