پرسشنامه تحلیل رفتگی ورزشی در ورزشکاران (ABQ)

پرسشنامه تحلیل رفتگی ورزشی در ورزشکاران (ABQ)

تحلیل رفتگی یکی از مفاهیم روان‌شناسی ورزشی است که واماندگی هیجانی، ذهنی، و جسمانی را برای ورزشکاران به همراه دارد و تاثیرات منفی بر هدف‌گرایی، خودپنداره و نگرش‌های آینده فرد در زندگی و ورزش می‌گذارد. مشابه بسیاری از مفاهیم موجود در روانشناسی ورزشی، این موضوع نیز، در حوزه‌های دیگر مانند محیط‌های شغلی مفهوم سازی شده است. پژوهش‌های اولیه تحلیل رفتگی، بر مشاغل و مربیان متمرکز بوده و در این زمینه، ورزشکاران مورد مطالعه قرار نگرفته بودند. در سال ۱۹۹۰، روند بررسی‌ها به سمت ورزشکاران گرایش پیدا کرد و پژوهش‌هایی از قبیل گولد، تافی، آدری و لوهر شکل گرفت. در مطالعاتی که توسط فندر و دیل و وینبرگ انجام گرفت بر موضوعات کلیدی‌ای تاکید شد که به نظر می‌رسید در پیشبرد علمی مطالعات این زمینه از پژوهش، مهم است. آنها بر تعریف عملیاتی تحلیل رفتگی، توسعه ابزارهای سنجش و راهبردهایی برای ارزیابی تحلیل رفتگی در میان ورزشکاران، توسعه چهارچوب نظری برای توضیح تحلیل رفتگی در ورزش، و همچنین توسعه راهبردهای مداخله گر توافق نظر داشتند. در هر دو حوزه ورزش و کار، مفهوم تحلیل رفتگی به طور گسترده و به آسانی رواج یافته است. گرچه استفاده از این اصطلاح چهارچوب عینی نیرومندی را فراهم می‌آورد، اما با وجود واضح بودن آن، بحث‌های زیادی را درباره تعریف، و اندازه‌گیری تحلیل رفتگی ورزشکاران تنها مدل ارایه شده تا آن زمان بود و بعد از آن سه مدل دیگر نیز انتشار یافت. به طور خلاصه مدل اسمیت چنین مطرح می‌کند که تحلیل رفتگی حاصل استرس شدید است که در رقابت‌های ورزشی، به دلیل نیازهای جسمانی، روانی، و هیجانی به وجود می‌آید. وی این مدل را از طریق ارتباط بین عوامل موقعیتی، ارزیابی شناختی تعامل بین شخص و موقعیت، واکنش‌های جسمانی (مربوط به ارزیابی) و پاسخ‌های رفتاری بیان می‌کند. این مولفه‌ها، به وسیله عوامل انگیزشی و شخصیتی تاثیر می‌پذیرند.

معرفی پرسشنامه تحلیل رفتگی ورزشی در ورزشکاران (ABQ)

پرسشنامه تحلیل رفتگی ورزشی در ورزشکاران (ABQ) توسط رادک در سال ۱۹۹۷ ساخته شد و شامل ۱۵ گویه و سه عامل کاهش ارزشمندی در ورزش، حس کاهش اجرا و واماندگی هیجانی ـ جسمانی است.

 

نمره‌گذاری پرسشنامه تحلیل رفتگی ورزشی در ورزشکاران (ABQ)

همکاران ما در بخش روانشناسی موسسه ایران تحقیق اقدام به آماده‌سازی نمره‌گذاری کامل پرسشنامه تحلیل رفتگی ورزشی در ورزشکاران (ABQ) کرده‌اند. در فایل ارائه شده علاوه بر نمره‌گذاری هر عبارت، در نهایت سه زیر مقیاس نیز قابل محاسبه است.

خرید و دانلود پرسشنامه تحلیل رفتگی ورزشی در ورزشکاران (ABQ)

شما می‌توانید با خرید و دانلود پرسشنامه تحلیل رفتگی ورزشی در ورزشکاران (ABQ) از مزایای این خرید استفاده نمایید که عبارتند از:

۱- ارائه به صورت پکیج کامل برای اولین بار در ایران

۲- فایل pdf پرسشنامه بدون آرم یا لوگو و آماده استفاده

۳- نمره گذاری کامل پرسشنامه تحلیل رفتگی ورزشی در ورزشکاران (ABQ)

۴- روایی و پایایی ایرانی و خارجی با ده‌ها رفرنس معتبر

۵- پایه‌های نظری تحلیل رفتگی

۶- پاسخگویی سریع به سوالات

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *